Saturday, 17 March 2018

The Guardian examines Russian propaganda

Jon Henley at the Guardian apparently watched RT's coverage of the Skripal case for twenty-four hours. His purpose was to expose RT's propaganda. I suspect he was deeply disappointed. Nevertheless, he wrote up his findings. You can read his article here.

The article is in terms of its factual claims accurate. However, the tone and language make it perfectly clear that one is supposed to see RT's reporting as false, misleading propaganda, pushing the Kremlin's disinformation. Unfortunately for Mr Henley only someone already deeply prejudiced against Russia and all things Russian could conceivably see anything false or misleading about RT's coverage. None of the assertions Henley cites show RT as making false claims. On the contrary, the examples he cites all show RT accurately reporting the news.

Mr Henley apparently thinks that questioning the evidential basis for the British government's claims is proof of Russian propaganda. This is the world upside down that we have come to expect from the corporate media. Accusations without evidence are treated as unquestionable facts. Any attempt to question such "facts" is seem as proof of treachery; labelled as propaganda, fake news, hate speech.

Indeed, Mr Henley's article is an example of propaganda - unfortunately for him and the Guardian, very poor propaganda. The claim that RT is an organ of Kremlin propaganda only works when one is careful enough to avoid providing any specifics. Once, as in this case, the accusation is accompanied by actual details, the allegation falls apart; and in falling apart inevitably exposes the accuser as engaging in projection.

No comments:

Post a Comment